Laura Folch

cello

Laura Folch. Foto: Ester Pérez Broto

cat | esp

En els darrers anys, m'he dedicat a buscar noves formes d'apropar la música al públic, tant pel que fa a l'audició com a la pràctica i la creació musical. Els meus Concerts cada vegada han près un format més obert, en el qual i depenent de les edats i el tipus de públic, explico les músiques en Tallers previs al Concert, busco connexions entre músiques molt diverses i sovint acabo els concerts tocant alguna peça amb la participació del públic.

A través de la meva feina a la Vil·la-Museu Pau Casals (Fundació Pau Casals), he desenvolupat un programa i una metodologia innovadora i creativa per introduir tant a nens com adults al plaer d'escoltar, fer i crear música.

La meva vida personal i professional eclèctica, m’ha portat a tocar músiques d’estils molt diferents. Crec que el nomadisme sempre és enriquidor per un músic. He après tant o més després dels concerts, escoltant, compartint i tocant amb els músics locals en jams improvisades, Fados a Lisboa, Blues a Washington, Saetes a Cádiz i Cumbia a Bogotá, com tocant en les Sales de Concert més prestigioses del món com Musicverein a Viena, Lincoln Center a New York o la Fundació Gulbenkian a Lisboa.

Sortosament estem vivint canvis importants en l’Educació Musical i en l’apreciació de músiques d’estils diferents. Ara, a les Escoles, no n’hi ha prou amb aprendre teoria musical i coses sobre les vides dels compositors sinó que es comença a donar importància a saber inventar i tocar música. També es torna a valorar l’habilitat d’improvisar i s’aprecia la gran riquesa d’estils per tocar instruments de corda que hi ha en el món.

Com a Professora de Violoncel intento formar músics més oberts i flexibles que en generacions anteriors, capaços de respondre amb creativitat davant les necessitats canviants de la cultura, l’educació i la interpretació d’avui, i sensibles als contextos on han de treballar. Avui, per ser competent com a violoncel·lista s’han de conèixer estils molt diferents; des de la pràctica interpretativa del Segle XVII fins a les tècniques contemporànies.

Aquesta és una època en la qual s’enderroquen barreres i la interacció entre les diferents formes artístiques i cultures es fa cada cop més evident. Els intèrprets hem de ser més oberts i adaptar-nos als diversos contextos musicals i socials.

Crec que molts músics som cada vegada més conscients de la necessitat de trobar millors formes de comunicar la música que toquem per fer arribar el nostre art a més gent. En aquest sentit crec que són bàsics els Tallers musicals i altres Projectes Educatius previs als concerts, en els diferents àmbits de la comunitat.

La música té un paper molt important en una gran diversitat de projectes rel·lacionats amb la integració social i cultural. Amb la seva capacitat intrínseca d’expressar i transmetre múltiples associacions i significats, no es limita simplement a definir sinò que a la vegada vincula, transforma i en darrer terme transcendeix diferències culturals entre religions i ètnies.

Els valors que necessitem per tocar harmoniosament amb altres persones són els mateixos que necessitem per a la convivència; saber escoltar, saber comunicar la nostra individualitat, saber cooperar i sentir una responsabilitat col·lectiva.

Violoncel·listes de primera fila dediquen part del seu temps a projectes musicals relacionats amb la Comunitat. Yo-Yo Ma com a consultor creatiu pels projectes comunitaris de la Chicago Symphony Orquestra o Mathew Barley liderant Community Music Projects a Gran Bretanya, són alguns exemples. Malauradament estem molt lluny dels somnis trencats pels que va lluitar tant Pau Casals; posar el gaudi i el poder transformador de l’art, i en concret la música, a l’abast de tothom.

Després de llicenciar-me a Londres, vaig començar a treballar en el món de la Música Antiga perquè em va atraure l’esperit de llibertat, espontaneïtat i qüestionament de tradicions heretades d’interpretació que tenien els intèrprets i els directors. No trobava aquest esperit inconformista i qüestionador en l’Establishment de la música clàssica mainstream.Vaig tenir l'oportunitat de treballar amb Orquestres pioneres de música antiga i acompanyar cantants de la talla d'Emma Kirkby i Nigel Rogers

De tornada a Barcelona vaig tenir la fortuna de poder treballar amb músics de gran creativitat i vocació didàctica com Jordi Savall a la seva orquestra Le Concert des Nacions, i Emilio Moreno amb qui vaig fer els primers passos en la interpretació de la música antiga a Espanya.

Aquest esperit de sensibilitat i recerca històrica rigorosa unit a una gran espontaneïtat i llibertat creativa a l’hora de interpretar, han anat configurant la meva forma d’aproximar-me a músiques de diferents èpoques i cultures.

Professora de Violoncel al Conservatori de Tortosa, Diputació de Tarragona.

Responsable dels Tallers de Introducció al Violoncel i de Creació Musical de Vil·la-Museu Pau Casals, Fundació Pau Casals.

Professora de Violoncel Barroc i Violoncel per Adults. Barcelona. Tortosa.

Dissenyadora de programes de Concerts i Tallers Musicals per Institucions, Empreses i particulars.

Membre de The European String Teachers’ Association (ESTA).

Resum de l’activitat com a intèrpret
Membre de Le Concert des Nacions, del 1990 fins el 2005, director Jordi Savall.

Col·laboracions amb orquestres de música antiga: The London Classical Players, Early English Opera Group, Brandenburg Consort, La Real Cámara, Orquestra Barroca catalana, Orquesra Barroca de Sevilla, La Capilla Real de Madrid, Estil Concertant, Mapa harmónico.

Col·laboracions amb orquestres simfòniques: Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Orquestra Sinfónica de Castilla y León, Britten Pears Orquestra (Festival de Aldeburgh).

Grups de Cambra propis: Kensington Ensemble (corda i vent), Trio Bartholdi (trio de piano), Tertia (orgue i flautes), Bassi Concertanti (violoncels piccolos).

Col·laboracions amb: Pedrito Díaz i su salsa latina, Compañía Rafael Amargo, Album Leaf a Primavera Sound, Marina Rossell, Quico el Cèlio, el Noi i El Mut de Ferreries.

Resum de l’activitat docent
Escoles Municipals de música del Vendrell, Premià de Mar i Molins de Rei. Conservatori del Liceu. Escola Oriol Martorell d’ensenyament integrat de música i dansa. Cursos d'Iniciació al Violoncel Barroc a Vic, Solsona i Salamanca.

Projectes d’integració social i cultural a través de la música
London Borough of Chelsea-Age Concern through music. London Borough of Hounslow Cello in Primary and Secondary Schools.
Col·laboració amb el Projecte Riber Orchestra. Tallers musicals interculturals Xarxa per la Convivencia. La Caixa, Tortosa.

Resum de formació
Bachelor of Music,
Títol Superior, especialitat Violoncel i Pedagodia de Corda, Royal College of Music, London. Beques de la Fundació Pau Casals i del Ministerio de Cultura. Amaryllis Fleming, Violoncel. Joan Dickson, Pedagogia del instruments de Corda. Anthony Pleeth, Violoncel Barroc i Clàssic.

Estudis a Barcelona amb Lluis Claret.

Koninklijk Conservatorium, La Haia (Dept. of Early Music and Historical Performance Practice). Estudis de Post-grau de Violoncel Històric, Jaap ter Linden.

Seminario y Orquesta de la Academia de Música Antigua de la Universidad de Salamanca.


© Laura Folch
laurafolch@gmail.com
T 619 305 961

01/01/2012

Article: Casals, artista entre dos Segles

Pràctica Interpretativa en el segle XIX, per Laura Folch

04/07/2012

Partitures: Manuscrits d'Anna Magdalena Bach