El Olivo

Estrena del curt “El Olivo”  Escándalo Films sel·leccionat per al proper Premis Gaudí.

Dimarts 18 de Desembre al Cinesa Diagonal.

Banda Sonora amb música de Violoncels i Violes de Gamba. 
Oriol Aymat, Laura Folch, Fernando Marín, Paolo Pandolfo.

 

Un olivera malalta en mig del jardí. Dos amants, un engany i una traïció.

Crèdits “El Olivo”

Un poema a l’Exili

Un poema a l’exili és la història d’una obra a quatre mans. D’una amistat entre dos homes que la va fer possible. És la història d’un missatge de pau que va recórrer el món. És la història d’un poema que es va convertir en música.

Amb motiu del 50 aniversari de El Pessebre (1960-2010) -la composició més important del músic Pau Casals- ens proposem explicar la història inèdita de la peça musical, que a l’origen va ser un poema escrit pel poeta Joan Alavedra.

Arran de la derrota de la Guerra Civil Espanyola el 1939, molts polítics, artistes i intel·lectuals catalans van haver d’exiliar a França, entre ells el músic Pau Casals i el poeta Joan Alavedra.

Els dos homes van compartir un exili forçós que va donar lloc a una profunda amistat i una relació creativa que va desembocar en la creació d’una obra artística en conjunt: El Pessebre. Al principi, el poema d’Alavedra que parla del naixement de Déu i que va guanyar els Jocs Florals de Perpinyà (1943) es converteix en música quan Casals decideix convertir-lo en un oratori. L’obra adquireix doncs un doble significat que serveix per construir el pacifisme i el compromís polític dels dos amics: d’una banda constitueix un fortíssim element identitari de la catalanitat a l’exili i de l’altra representarà un missatge de pau que es tornarà universal.

La composició d’aquesta peça musical, es va iniciar a França i es va acabar a Puerto Rico, l’últim lloc on residirà Pau Casals durant el seu exili. L’estrena de El Pessebre es va dur a terme a Acapulco (Mèxic) el 1960. Després s’interpretarà per tot el món. El 1963 i 1967 serà interpretat a la seu de les Nacions Unides, per commemorar el Dia de les Nacions Unides.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aula de Cello -Laura Folch-

Estimats pares i alumnes: Benvinguts al curs 2012/2013!!

Vam tenir la sort de poder gaudir del magnífic concert del Aupa Quartet fa uns dies;

Complicitat brillant a l’escenari i creativitat sense barreres tècniques o d’estil.

Aupa Quartet

Aquest nou curs 2012/2013 se’ns presenta plè d’oportunitats per a disfrutar i créixer musicalment amb el Violoncel: Audicions dins i fora del centre, masterclasses amb professors invitats, Visita i Concert al Museu Pau Casals, Clases col·lectives.

L’OBJECTIU primordial de curs que ens plantejarem a l’Aula de Violoncel és el d’entendre més la relació entre:

La Música que toquem, Nosaltres  i La Partitura.

A l’ultima classe Col·lectiva del curs passat, vam  parlar sobre  la importància d’utilitzar bones fonts ; consultar els manuscrits autògrafs, manuscrits d’època o bones edicions en lloc de llegir la música i preparar la nostra interpretació a partir de la primera edició que ens caigui a les mans, per dolenta que sigui.

Parlarem de com tocar i implicar-nos en la música que no ens agrada, com transmetre la música que toquem d’una forma més directa i autèntica i de com ser més creatius com a intèrprets.

Espero que ja teniu tots la vostre còpia de Spectrum for cello; 16 Contemporary Pieces’ (ABRSM) partitura i CD.

A partir d’aquest magnífic volum pensat i escrit precisament per a violoncel·listes de Grau professional, començarem a explorar alguns llenguatges musicals contemporanis (A partir del 10 de Desembre).

Ens ajudarà l’Oriol Aymat, el brillant i carismàtic profesor invitat, nascut a Móra, que ens visitarà aquest curs.

Contrastarem les actituds interpretatives dels Violoncel.listes del Segle XIX amb les del Segle XX i XXI. Entendrem les diferències per a poder tocar de forma més convincent aquestes músiques.

Descarregeu aquest article meu sobre formes de interpretar música a finals del SIXX, us pot ajudar:

Descarregar Pràctica interpetativa en el s XIX

Apart de les audicions reglades del curs, farem una audició per a Cellos Only, durant el pont de Desembre  i una visita i Concert  al Museu Pau Casals de St Salvador i Concert de 6è a les 12 l’l Auditori Pau Casals el dissabte 20 d’Abril.

Museu Pau Casals

Auditori Pau Casals

Més endavant us informaré sobre com prepararem aquestes Activitats.

L’OBJECTIU SECUNDARI que ens hem proposat per aquest curs és, Speaking and Understanding English, sobretot en l’àmbit musical.

Ja utilitzem l’anglès com a llengua vehicular en algunes classes. Us recomano que pel vostre anglès i per estar al dia del que passa en el món dels instruments de corda, feu una ullada a aqui.

Per altra banda, podeu consultar la seva web.

I a la revista trimestral que publiquen i que us aniré passant.

JESTA és la revista especialitzada, online i en format de paper, per a joves instrumentistes de corda. Es associada a les publicacions i activitats d’ ESTA (European Stringteacher’s association) i té tota mena d’informació actual de l’àmbit.

A continuació us poso el Link del curs d’estiu de JESTA.

Ja fa anys que ESTA porta a terme un curs d’estiu per a professors de Cordaambgrans Mestres i totes les ultimes tendències. Fa dos anys ,  van iniciar un curs paral·lel, per a alumnes (5é, 6é GP i Superior) dels professors membres d’ESTA.

Jo sóc membre d’ESTA des de l’any 1988 i us recomano molt aquest nou curs per a joves instrumentistes de corda. El nivell és molt alt i les oportunitats per a fer masterclasses i treballar el repertori de cambra amb els millors músics d’Europa, son úniques.

Ja en parlarem!

El proper, és l’arranjament d’Alan Gout de ‘Summertime’ de George Gershwin.

Please print it and bring it to our next Group Class!

We will accompany L.O, who will be the soloist in this piece. It has many elements of Blues and we will use this piece to practice improvising a little in this genre.

Us desitjo a tots lo millor per aquest nou curs acadèmic!

Laura Folch

Fundació Pau Casals a l’Illa Diagonal

La Caixa de Música: Exposició i Tallers

Laura Folch- Tallers Escoltem i Provem un cello i coordinació de músics

Audicions dels joves violoncel.listes: Marina Vidal, Marta Perna, Lorena Lanza i Àlex Rodriguez.

Ramón Elias, luthier.

I tallers entorn de la música a càrrec de Schola didáctica Activa.

Escola d’estiu del Col.legi Oficial de doctors i llicenciats de Catalunya

Jornada didàctica per a mestres de secundària

Col.legi Oficial de doctors i llicenciats de Catalunya.

Curs d’estiu 10-Juliol-2012

Jornada A Vil.la Casals

La meva sessió es va centrar en mostrar i practicar amb els participants, diferents recursos per a fer i crear música a l’aula. Vaig agafar com eixos centrals les temàtiques i les metodologies que utilitzo en els tres Tallers que he dissenyat i porto a terme a Vil·la Casals:

- Escoltem i Provem un violoncel

- L’Ocell Vola pel Món i Paraules i Grooves

També vam aprendre a pasar l’arc per les 4 cordes del cello i  composar una peça de música amb lletra que es va interpretar al final del taller amb instruments de percussió, les nostres veus , i els violoncels.

Tallers de creació musical interculturals i concert participatiu a Tortosa

La música és una eina excellent per establir diàlegs enriquidors entre les diferents tradicions que conviuen al nostre entorn.

La seva capacitat per trascendir barreres linguistiques i la seva inmediatesa i profunditat espiritual la fan idònea  en procesos d’apropament intercultural.

El febrer d’aquest any,vaig invitar un grup de joves amazics vinculats a la Xarxa per la Convivència a Tortosa  a participar en els Tallers i Concert Participatiu organitzat per Joventuts Musicals de Tortosa, entorn al meu projecte CELLOS I LOOPS.

Més Info

L’experiència va ser tot un èxit. Alumnes de corda del Conservatori, els joves amazics i el meu col.lega cel.lista, Manuel M. del Fresno i jo,vam treballar durant tota la tarda per preparar una col.laboració conjunta de Percussions i Cordes per  col.laborar en tres peces del repertori  del concert CELLOS I LOOPS.

Va ser una experiència molt enriquidora pels joves del Conservatori, de vegades massa aïllats del món exterior i també pels joves amazics, sovint molt desvinculats de les activitats musicals de la ciutat.

Després d’aquesta experiència tant gratificant, ACISI em va demanar portar a terme a la primavera,uns TALLERS DE CREACIÓ MUSICAL INTERCULTURALS  els resultats dels quals s’exposarien al públic en un CONCERT en el marc de la diada d’ARTIXIBARRI. Una Diada dedicada a celebrar i exposar el compromís ciutadà per a impulsar el procès de millora de la Convivència a Tortosa.

Aquesta diada va estar impulsada per La Xarxa per la Convivència, dinamitzat per l’entitat ACISI amb el suport de l’Obra Social ‘’La Caixa’’dins el Projecte ICI (IntervencióComunitària Intercultural) i amb la col.laboració de l’Ajuntament de Tortosa.

 TALLERS: MÚSICA AL BARRI

Vam treballar al Casal Tortosí un cop per setmana durant les tres setmanes prèvies a la diada d’Artixibarri. Els participants dels tallers eren uns 20 joves d’entre 16 i 24 anys, d’origen Amazic, senegalès i Gitano.

Vaig plantejar la feina a fer,entorn a dues composicions del món musical clàssic; Una recercada Renaixentista de Diego Ortíz i una peça en ritme de Jota, composada per Luigi Bocherini. Les dues peces tenien moltes connexions amb la ciutat, i ens van servir com a punt de partida.

El company del Conservatori, Santi Ruíz, professor de trombó, em va ajudar a l’ultim  taller i també en el Concert Participatiu que vam fer junt amb la cantant Celeste Alias i Lito Iglesias al cello elèctric.

Vaig agraïr molt l’ajuda de Mohamed Ait Abou de la Xarxa que coneixia els joves i també va assistir als Tallers.

El Cor Flumine ens va deixar material de percussió tant pels Tallers com pel Concert.

El dia de l’ARTIXIBARRI, l’assaig general amb els músics, els participants dels tallers, alguns alumnes del Conservatori (Jesús Valls al violoncel entre altres)  i membres del públic,  va ser molt dinàmic i engrescador. La Celeste va aconseguir la participació de tothom a través d’una cançó senegalesa i jo vaig concentrar els meus esforços a aconseguir un bon encaix entre els participants als tallers i els músics convidats pel concert.

 

Artixibarri