Slider
Slider

ÀUDIOS

BASSI CONCERTANTI - Música Antiga
Laura Folch i Mime Yamahiro, piccolo cellos, Xavier Puertas, violone.

Corelli

Ortiz

MOSAICOS - Música del sud
Alba Guerrero (cante), Lluís Avedaño (piano), Laura Folch (cello).

Populars Andaluses, recopilades per F. García Lorca

CELLOS I LOOPS - Experimental
L. Folch, cello - M.M. Del Fresno, cello elèctric.

Damunt de tu només les flors, variacions

CELLO DUO - World Music
Laura Folch i Lito Iglesias, cellos.

Sota les estrelles del desert

BIOGRAFIA

Laura Folch és una violoncel·lista i professora polifacètica amb un llarg recorregut en diferents estils musicals.

Cal destacar la seva especialització professional de més de 15 anys en el món de la Música Antiga i en l’actualitat, la seva dedicació a la recerca de noves formes d’aproximar la música al públic, a través de Tallers de Creació Musicals i Concerts Participatius. Desenvolupa una important tasca com a dissenyadora i directora de tallers Musicals per a Empreses i Institucions.

És professora de Violoncel al Conservatori de Tortosa (Diputació de Tarragona) i Responsable dels Tallers de Introducció al Violoncel i de Creació Musical de Vil·la-Museu Pau Casals (Fundació Pau Casals).

Compagina l’Ensenyament del Violoncel per Adults -Adults Only- amb classes de Violoncel Barroc.

Gestiona música per a Events -Música a Mida- i col·labora com a Violoncel·lista en diverses Produccions Musicals.

A banda de la seva especialització i àmplia discografía en el món de la Música Antiga, s’ha endinsat, a través de col·laboracions diverses, en estils com el Pop, el Flamenc i Músiques Tradicionals del Món.

La seva forma de treballar creativa i eclèctica, contemporànea però alhora arrelada a una sòlida base clàssica, l’han portat a col·laborar en projectes de integració social a través de la música –Community Music– tant a Espanya com a Gran Bretanya.

ÀUDIOS

BASSI CONCERTANTI - Música Antiga
Laura Folch i Mime Yamahiro, piccolo cellos, Xavier Puertas, violone.

MOSAICOS - Música del sud
Alba Guerrero (cante), Lluís Avedaño (piano), Laura Folch (cello).

CELLOS I LOOPS - Experimental
L. Folch, cello - M.M. Del Fresno, cello elèctric.

CELLO DUO - World Music
Laura Folch i Lito Iglesias, cellos.

A LITTLE MORE ABOUT MYSELF

En els darrers anys, m’he dedicat a buscar noves formes d’apropar la música al públic, tant pel que fa a l’audició com a la pràctica i la creació musical. Els meus Concerts cada vegada han près un format més obert, en el qual i depenent de les edats i el tipus de públic, explico les músiques en Tallers previs al Concert, busco connexions entre músiques molt diverses i sovint acabo els concerts tocant alguna peça amb la participació del públic.

A través de la meva feina a la Vil·la-Museu Pau Casals (Fundació Pau Casals), he desenvolupat un programa i una metodologia innovadora i creativa per introduir tant a nens com adults al plaer d’escoltar, fer i crear música.

La meva vida personal i professional eclèctica, m’ha portat a tocar músiques d’estils molt diferents. Crec que el nomadisme sempre és enriquidor per un músic. He après tant o més després dels concerts, escoltant, compartint i tocant amb els músics locals en jams improvisades, Fados a Lisboa, Blues a Washington, Saetes a Cádiz i Cumbia a Bogotá, com tocant en les Sales de Concert més prestigioses del món com Musicverein a Viena, Lincoln Center a New York o la Fundació Gulbenkian a Lisboa.

Sortosament estem vivint canvis importants en l’Educació Musical i en l’apreciació de músiques d’estils diferents. Ara, a les Escoles, no n’hi ha prou amb aprendre teoria musical i coses sobre les vides dels compositors sinó que es comença a donar importància a saber inventar i tocar música. També es torna a valorar l’habilitat d’improvisar i s’aprecia la gran riquesa d’estils per tocar instruments de corda que hi ha en el món.

Com a Professora de Violoncel intento formar músics més oberts i flexibles que en generacions anteriors, capaços de respondre amb creativitat davant les necessitats canviants de la cultura, l’educació i la interpretació d’avui, i sensibles als contextos on han de treballar. Avui, per ser competent com a violoncel·lista s’han de conèixer estils molt diferents; des de la pràctica interpretativa del Segle XVII fins a les tècniques contemporànies.

Aquesta és una època en la qual s’enderroquen barreres i la interacció entre les diferents formes artístiques i cultures es fa cada cop més evident. Els intèrprets hem de ser més oberts i adaptar-nos als diversos contextos musicals i socials.

Crec que molts músics som cada vegada més conscients de la necessitat de trobar millors formes de comunicar la música que toquem per fer arribar el nostre art a més gent. En aquest sentit crec que són bàsics els Tallers musicals i altres Projectes Educatius previs als concerts, en els diferents àmbits de la comunitat.

La música té un paper molt important en una gran diversitat de projectes rel·lacionats amb la integració social i cultural. Amb la seva capacitat intrínseca d’expressar i transmetre múltiples associacions i significats, no es limita simplement a definir sinò que a la vegada vincula, transforma i en darrer terme transcendeix diferències culturals entre religions i ètnies.

Els valors que necessitem per tocar harmoniosament amb altres persones són els mateixos que necessitem per a la convivència; saber escoltar, saber comunicar la nostra individualitat, saber cooperar i sentir una responsabilitat col·lectiva.

Violoncel·listes de primera fila dediquen part del seu temps a projectes musicals relacionats amb la Comunitat. Yo-Yo Ma com a consultor creatiu pels projectes comunitaris de la Chicago Symphony Orquestra o Mathew Barley liderant Community Music Projects a Gran Bretanya, són alguns exemples. Malauradament estem molt lluny dels somnis trencats pels que va lluitar tant Pau Casals; posar el gaudi i el poder transformador de l’art, i en concret la música, a l’abast de tothom.

Després de llicenciar-me a Londres, vaig començar a treballar en el món de la Música Antiga perquè em va atraure l’esperit de llibertat, espontaneïtat i qüestionament de tradicions heretades d’interpretació que tenien els intèrprets i els directors. No trobava aquest esperit inconformista i qüestionador en l’Establishment de la música clàssica mainstream. Vaig tenir l’oportunitat de treballar amb Orquestres pioneres de música antiga i acompanyar cantants de la talla d’Emma Kirkby i Nigel Rogers.

De tornada a Barcelona vaig tenir la fortuna de poder treballar amb músics de gran creativitat i vocació didàctica com Jordi Savall a la seva orquestra Le Concert des Nacions, i Emilio Moreno amb qui vaig fer els primers passos en la interpretació de la música antiga a Espanya.

Aquest esperit de sensibilitat i recerca històrica rigorosa unit a una gran espontaneïtat i llibertat creativa a l’hora de interpretar, han anat configurant la meva forma d’aproximar-me a músiques de diferents èpoques i cultures.